Protokoll från årsstämman finns nu att ta del av

3. Maj, 2019

Föreningsstämma den 24 april 2019

Föreningens årsstämma hölls i år på Slite Golfklubbs restaurang.
Antalet anmälda till mötet var 26 medlemmar som decimerades till endast 20 när mötet började. Det bjöds på underbart goda och mättande Kroppkakor med vitsås/skirat smöt, kaffe o kaka...
Protokoll från mötet finns att läsa under fliken om årsmöte och meddelas kan att mötet beslutade att medlemsavgift, månads- och serviceavgift förblir oförändrad tills vidare. Ny ordförande tar över klubban, Ulrik Bjersander, övriga som invaldes i styrelsen: Kajsa Pontén, Sandra Hallenbring, Kim Carlstedt, Åsa Lågland och Mia Hallenbring.
När nya styrelsen har konstituerat sig kommer sidan Styrelsen 2018 att uppdateras till 2019. Avgående styrelsen överlämnar samtidigt då också allt sitt material liksom materiel.

14. Mar, 2019

www.byanatsforum.se

Föreningen är nu medlem i Byanätsforum. Ta gärna en titt på deras hemsida.

Projektet Byanätsforum ska verka för att hela Sverige ska ha fungerande bredband genom att stödja bredbandsföreningar som ideellt bygger och driver byanät i områden dit kommersiella krafter inte når.
Projektet Byanätsforum ska genomföra aktiviteter inom:
rådgivning,
nätverk,
företrädarskap och
information.

30. Jan, 2019

Medlems skyldighet. Se Stadgar §5

Se § 5... I sista meningen står "Medlem är skyldig att aktivt söka information om utvecklingen i föreningen"

18. Jan, 2019

Ny router

Föreningen har den 11 dec 2018 tecknat ett tilläggsavtal med Telia. Föreningens tioåriga avtal förlängs med 2 månader och blir till och med 31 dec 2025. Föreningens medlemmar får i utbyte en ny router.
De abonnenter som ännu inte har hämtat ut sin router ombeds höra av sig när det kan ske. Den gamla routern förvaras hos fastighetsägaren som reserv.

14. Jan, 2019

Abonnemangsavgiften 2019

Mer rabatt erbjuds nu våra medlemmar om betalning för abonnemanget av fibernätet betalas per halv- eller helår (306 kr) istället för kvartalsvis (153 kr).

I månadsskiftet nov-dec 2018 skickades inbetalningsavierna för hela 2019 ut till alla medlemmar som har E-post. Övriga har fått sina avier via fysisk postlåda.
Vill du i efterhand ändra din betalningsperiod så hittar du gällande summor under fliken Fakturering. Vänligen, meddela styrelsen om betalningsperiod ändras!

OBS! Medlemsavgiften 450 kr gäller från och med 2019.

Information har sänts till varje medlem och det finns också att läsa under fliken Fakturering i menyn.

14. Jan, 2019

På gång att sälja fastighet och flytta från Othem?

Kontakta alltid styrelsen och meddela om ni tänker sälja er fastighet och avsluta medlemskapet i fiberföreningen. Säljaren kontaktar Telia och avslutar sitt abonnemang på försäljningsdagen och köparen meddelar Telia att de tar över abonnemanget.
Nytt avtal tecknas mellan Fiberföreningen och nya fastighetsägaren innan anslutning godkänns. Alla fiberns tillhörande boxar inklusive sladdar tillhör fastigheten. Får ej tas bort.
Vänligen meddela till mäklaren, föreningens E-postadress/Hemsida .

14. Jan, 2019

Se länk om du har dålig fart på bredbandet

https://www.telia.se/privat/support/wifi-guiden/forbattra?intcmp=wifiguiden_forbattra

14. Jan, 2019

Nyinflyttad i Othem

Alla nyinflyttade hälsas varmt välkomna till Othem och särskilt varmt välkommen att bli medlem i Othem Fiber Ekonomisk Förening.
Hör av er till ordföranden i styrelsen så får ni veta mera hur anslutning till fibernätet fungerar.

14. Jan, 2019

Vid problem med fiberanslutningen

Då det blir strömavbrott kan det ställa till vissa problem med återanslutning av fibern!
Om problem, gör en stor "reset" genom att dra ur elkontakten till den svarta lådan (routern) eller den vita om du bytt till den nya routern... vänta minst fem minuter innan elkontakten sätts i igen. Kolla att alla sladdar sitter i ordentligt i routern. Det dröjer ett bra tag innan omstarten får igång sina anslutningar. Ha tålamod. Vill det ändå inte fungera, ring Telias Fibertjänst 020-240 250 alternativt 90 200. Se öppettider under fliken Felsökningsmanual i menyn.
På Telias hemsida finns guider för felsökning, hjälpmedel etc. liksom nformation om eventuella driftstörningar i området.

Stadgar20170810

12. Dec, 2018

TV-utbud

Den som är intresserad av att utöka TV Bas får själv teckna avtal med Telia. Avtal som tecknats kollektivt gäller endast de 27 kanaler som visas.

4. Jul, 2018

TV i mobiltelefonen/surfplattan

Aktivera appen TELIA PLAY vilket ingår i föreningens TV-tjänst och du kan se TV var än du är!

25. Jan, 2018

Fiberavbrott

Tänk på att de små gnagarna vill in i stugvärmen och att de gnager på allt som går att gnaga på! Det finns fastighetsägare som har missat att täcka sin kabel med plåt där fiberkabeln går in i huset. För er egen skull uppmanas ni att skydda er kabelanslutning.
Har du koll på vad du skall göra om det blir fiberavbrott i din fastighet? Om inte, ta en titt i felsökningsmanualen. (se länk)

22. Jul, 2017

Telias TV utbud

I vårt avtal med Telia står det inget om vilka kanaler som ingår i TV Bas. Bara att det ska vara 27 kanaler.
Info om vilka tjänster som ingår i föreningens avtal:
Kollektivt bredband 100/10 Mbit/s
Kollektiv Bredbandstelefoni
Kollektiv digital TV Lagom -27 kanaler
lnstallationshjälp
Kollektiv Telia Smart

6. Jun, 2017

Kabelsökare och Signalgenerator

Föreningen har investerat i en egen kabelsökare inklusive signaldetektor för att hantera ärenden från Ledningskollen. Utstakning för att skydda föreningens fiberkablar sker nu i egen regi.
De som har för avsikt att gräva på sin tomt och inte vet var fiberkabeln ligger bör lämpligen höra av sig till styrelsen för hjälp. Föreningen ansvarar för fiberkablarna endast till tomtgränsen, inne på tomten svarar fastighetsägaren för och det blir kostsamt om fiberkabeln grävs av. Kabelutstakning kostar 200 kr/tim
Har ni ritat in på situationsplanen över er fastighet var fiberkabeln har lagts ner? Om inte, är det god idé att göra det genast innan det faller i glömska.

6. Jun, 2017

Telia

Observera! De som bara har tecknat sig för Telias bas-utbud och ändå får separata fakturor från Telia på olika tjänster, typ uppgradering av bredbandshastigheten, bör noga läsa deras finstilta text. Framförallt ifrågasätta fakturan.